Teslou 3 na francúzsky zámok Biron

Naša ďalšia veľká cesta nás tentoraz zaviedla opäť do Francúzska, avšak tentokrát sme sa vybrali ďalej než len k hraniciam. Spolu sme prekonali vzdialenosť 1 900 km.

Vraciame sa do Francúzska z dôvodu, ktorý je celkom prostý: dostali sme ďalšiu ponuku na house-sitting. Tentokrát je to na úchvatnom zámku Biron vo Francúzsku, kde si dvaja Američania zakúpili dom priamo v areáli hlavných budov zámku.

Naša cesta začína

Čas: 7:15.
Batériu máme nabitú na 100%.
Prvá zastávka: St. Valentine.
Odhadovaný príchod: 10:25.
Odhadovaný čas cesty: 3 hodiny a 11 minút.
Odhadované % v batérii po príchode: 18%.

Cestu z Myjavy smerom k Rakúsku už veľmi dobre poznáme. No vždy nás prekvapí zmena, ktorú pocítite hneď po prekročení hraníc: čistota pri cestách a úplná absencia billboardov. Hneď za hranicami sa začínajú objavovať prvé veterné turbíny, ktoré už roky symbolizujú, že Rakúsko kráča správnym smerom k bezemisnej energii, narozdiel od nás.

Po ceste tiež vidíme stále aktívne ťažobné plošiny, ktoré by v ideálnom prípade už mohli patriť minulosti.

Počas celej cesty nás sprevádzal pomerne silný vietor, ktorý výrazne zvýšil spotrebu nášho auta.

Prvé nabíjanie – St. Valentin

Do St. Valentin prichádzame s 7 %, o 9 % menej, ako odhadla Tesla.
Čas príchodu: 10:37.
Z domu sme prešli 304 km, spotrebovali sme 51 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 16,7 kWh/100 km.
Čas cesty: 3 hodiny a 22 minúty, o 11 minút viac, ako predpovedala Tesla. Priemerná rýchlosť: 90,89 km/h.

Na St. Valentin nás čaká 8 stojanov s maximálnym výkonom 125 kW.

Tu sme narazili na náš prvý problém so superchargerom, keď sa nám nepodarilo spustiť nabíjanie. Po príchode som auto pripojil a bez ďalšieho zaoberania som sa vydal s Nikou kúpiť jedlo na neďalekej pumpe. Keď som skontroloval aplikáciu, zistil som, že nabíjanie nefunguje. Vrátil som sa k autu, skúšal som ho odpojiť a znovu pripojiť, ale bez výsledku. Na displeji auta sa objavilo hlásenie o chybe na nabíjacom stojane. Vyskúšal som stojan vedľa, no s rovnakým výsledkom. Začal som sa obávať, že chyba bude v aute, nie v stojane, najmä keď som videl, že iné autá nabíjajú bez problémov. Nakoniec, keď jedna Tesla odišla, skúsil som jej miesto a nabíjanie konečne začalo. To sa mi naozaj uľavilo. 😀

S miernym rozčarovaním nad Teslou som sa vybral na pumpu, umiestnenú priamo pri nabíjačkách, s myšlienkou niečo si kúpiť na upokojenie. Ale ceny na benzínke sa nám zdali pomerne vysoké. Cena 5,50 € za bagetu, ktorá vo Švajčiarsku stojí len 3,5 €, bola podľa môjho názoru príliš vysoká.

Asi by som vám skôr odporúčil ísť do American dineru, ktorý sa nachádza len kúsok cez cestu. Keby sme mali väčší hlad, určite by sme tam zamierili.

Ak máte v pláne využiť toalety, nezabudnite si pripraviť drobné, pretože ich budete potrebovať.

Preto by som nabudúce radšej využil iný podnik. Celkovo by som tento supercharger radšej obišiel. A ak budete potrebovať dobíjať batériu, odporúčam smerovať do Astenu, kde je k dispozícii viac nabíjacích stojanov.

Keď sme sa vracali k autu, napadlo ma, či som len neprehliadol poruchu na stojanoch. A skutočne, oba stojany, ktoré som skúšal na nabíjanie, boli označené ako pokazené. Stále mi však nie je jasné, čo tam robila tá Tesla, ktorá od jedného z nich odchádzala. Možno len vyzerala, že nabíja. Takže to bola moja chyba, že som si to nevšimol. Odporúčam vám, aby ste nabudúce takéto informácie radšej kontrolovali 🙂

Z St. Valentin odchádzame o 11:12.
Strávili sme tu 35 minút.
Nabili sme 63 %.

Ďalšia zastávka bude Erharting v Nemecku.
Odhadovaný čas cesty: 1 hodina a 43 minút.
Odhadovaná vzdialenosť: 168 km.
Odhadovaný čas príchodu: 12:55.
Odhadované % v batérii pri cieli: 21 %.

Detaily nabíjania z aplikácie.

Nabíjanie nás stálo 17,20 €.
Nabili sme 40 kWh.
Cena za 1 kWh bola 0,43 €.
Nabíjali sme 24 minút.
Nabíjanie začalo o 10:48.

Tu je krásne vidieť, že som tu zbytočne na stojanoch zabil 11 minút len preto, že som sa nepozrel, či fungujú všetky stojany.

Druhé nabíjanie Erharting

Cesta na Erharting prebiehala hladko bez akýchkoľvek kolón. Po prekročení hraníc do Nemecka sme trochu pridali na rýchlosti. A prečo nie? Veď sa ocitáme v krajine, ktorá je doslova za rohom a kde sa na určitých úsekoch môže jazdiť bez obmedzenia rýchlosti.

Každé auto treba občas prevetrať a to isté platí aj o Tesle 🙂

Do St. Valentin prichádzame s 17 %, o 4 % menej, ako odhadla Tesla.
Čas príchodu: 12:52.
Od posledného nabíjania sme prešli 169 km.
Spotrebovali sme 29 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 17,2 kWh/100 km.
Čas cesty: 1 hodinu a 40 minút.
Priemerná rýchlosť: 101,4 km/h.

Celkovo sme zatiaľ prešli 473 km.
Spotrebovali sme 80 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 16,9 kWh/100 km.
Celkový čas na ceste: 5 hodín a 37 minút.

Na Erhartingu vás čaká 12 stojanov s maximálnym nabíjacím výkonom 250 kW.

Je to veľmi pekné prostredie, ktoré ocenia aj deti. Nájdete tu malú farmu, ktorá je skutočnou radosťou. Môžete tu vidieť ovečky, sliepočky a oslíka, a dokonca aj pozorovať, ako sa o zvieratá starajú priamo na mieste.

Rovnako tu máte možnosť zakúpiť domáce produkty. Vajíčka sú na predaj nonstop. Ide o skvelé miesto pre zastávku aj v noci, ak potrebujete niečo nakúpiť na raňajky 🙂

Ak budete cestovať v noci, určite oceníte prítomnosť automatu, v ktorom si môžete kúpiť niekoľko snackov a vodu na občerstvenie.

V bezprostrednej blízkosti superchargeru sa nachádza hotel, ktorý disponuje toaletami a reštauráciou.

Otvorené majú od 6:00 do 21:00, takže sa tu pohodlne najete aj neskôr večer.

Toalety a celková čistota vnútri sú udržiavané na veľmi vysokej úrovni.

Deti si môžu dokonca zajazdiť aj na skútroch.

Očakávali sme, že si vychutnáme kávu a obed, no keď sme dorazili do reštaurácie okolo poludnia, bola úplne plná a nemali sme si kde sadnúť. Preto sme sa rozhodli vrátiť späť k autu. A práve tam sme boli svedkami niečoho, čo nás veľmi prekvapilo: malý chlapec šoféroval tento obrovský automobil.

Občas je naozaj dôležité dôverovať deťom. Niektoré z nich môžu preukázať viac zdravého rozumu než dospelí.

Z Erhartingu odchádzame o 13:16.
Strávili sme tu 24 minút.
Nabili sme 65 %.
Ďalšia zastávka bude Türkheim v Nemecku.
Odhadovaný čas cesty: 2 hodiny a 12 minút.
Odhadovaná vzdialenosť: 168 km.
Odhadovaný čas príchodu: 15:04.
Odhadované % v batérii pri cieli: 24 %.

Detaily nabíjania z aplikácie.

Nabíjanie nás stálo 15,58 €.
Nabili sme 38 kWh.
Cena za 1 kWh bola 0,41 €.
Nabíjali sme 22 minút.
Nabíjanie začalo o 12:53.

Tretie nabíjanie Turkheim

Počas cesty do Türkheimu sa doprava výrazne zhustila. Narazili sme na jednu kolónu, ktorá bola spôsobená prácami na ceste.

Napriek tomu priebeh cesty bol celkom plynulý, avšak nedeľná doprava bola hustejšia, než som očakával. Často sme sa stretávali so spomaleniami rýchlosti na 120 až 80 km/h.

Do Türkheimu prichádzame s 21 %, o 3 % menej, ako odhadla Tesla.
Čas príchodu: 14:41.
Od posledného nabíjania sme prešli 168 km.
Spotrebovali sme 33 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 19,4 kWh/100 km.
Čas cesty: 1 hodinu a 25 minút.
Priemerná rýchlosť: 118,59 km/h.

Celkovo sme zatiaľ prešli 641 km.
Spotrebovali sme 113 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 17,6 kWh/100 km.
Celkový čas na ceste: 7 hodín a 26 minút.

V Türkheime vás čaká 8 stojanov s maximálnym nabíjacím výkonom 250 kW.

Na tomto mieste sme zažili naše prvé sklamanie súvisiace so superchargerom, za ktoré nesie zodpovednosť Tesla. Po zapojení auta do nabíjačky som bol prekvapený, že nabíjalo len s výkonom 35 kW. S nádejou, že výkon nabíjania sa postupne zvýši, sme sa vybrali do McDonald’s. Po objednávke som opäť skontroloval stav a zistil, že výkon nabíjania sa nezmenil.

V McDonald’s sme teda využili čas na dohnanie práce a zameškaných emailov. Nakoniec sme si tu dali aj kávu a jedlo, ktoré sme si nemohli dopriať na predchádzajúcej zastávke. Možno to tak malo byť, pretože jedlo nám pomohlo zmierniť frustráciu z dlhého nabíjania. Aj keď, v prípade potreby, by sme mohli zvážiť prechod na iný supercharger po ceste, v Nemecku je ich už dosť.

Okrem McDonald’s tu nájdete aj Burger King

a blízko superchargerov je benzínová pumpa.

Oproti benzínovej pumpe sa nachádza klasická reštaurácia, ktorá nás však príliš neoslovila.

Napriek problému s nabíjaním je Türkheim príjemnou zastávkou s množstvom možností, kde si môžete niečo zakúpiť alebo zjesť.

Musím sa ospravedlniť, že fotka je už na ceste. Proste som na to zabudol. Budem sa musieť viac sústrediť, pretože v tomto článku sa mi to stane ešte asi 2-krát. Našťastie, vďaka matematike sa dostaneme k správnym číslam a je super, že Tesla už zaznamenáva v histórii nabíjania čas začiatku a dĺžku nabíjania.

Z Türkheimu odchádzame o 15:50 podľa Tesla aplikácie.
Strávili sme tu 1 hodinu a 24 minút.
Nabili sme 68 %.

Ďalšia zastávka bude Wallisellen vo Švajčiarsku.
Odhadovaný čas cesty je 2 hodiny a 12 minút.
Odhadovaná vzdialenosť je 223 km.
Odhadovaný čas príchodu je 18:07.
Odhadované percento v batérii pri príchode je 5 %.

Detaily nabíjania v aplikácii.

Nabíjanie nás stálo 18,04 €.
Nabili sme 41 kWh,
Cena za 1 kWh bola 0,44 €.
Nabíjali sme 1 hodinu a 8 minút.
Nabíjanie začalo o 14:42.

Štvrté nabíjanie – Kemptthal

Oproti pôvodnému plánu sa naša ďalšia zastávka na nabíjanie zmenila z Wallisellenu na Kemptthal. Dôvodom bola rýchlejšia jazda po nemeckej diaľnici, kde sme sa trochu ponáhľali spolu s krásnym Mustangom.

Presne taký istý Mustang sme mali požičaný v Amerike. Je to nádherný stroj.

Ešte chvíľu ostaneme pri Amerike. Krátko pred švajčiarskou hranicou sme sa vydali mimo diaľnice a práve vtedy niekto vytiahol z garáže tohto krásavca.

Po prechode švajčiarskej hranice nás zastihol dážď, ktorý nás v podstate sprevádzal počas celej cesty vo Švajčiarsku.

Každý majiteľ Tesly vie, že automatické stierače niekedy nefungujú úplne najlepšie, ale musím pochváliť, že tentoraz fungovali v Tesle úplne perfektne. Neviem, či za to môže aktualizácia, ktorá stierače vylepšila.

Do Kemptthalu prichádzame s 12 % batérie.
Čas príchodu: 17:56.
Od posledného nabíjania sme prešli 213 km,
Spotrebovali sme 42 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 19,9 kWh/100 km.
Čas cesty: 3 hodiny a 5 minút.
Priemerná rýchlosť: 102,24 km/h.

Celkovo sme doteraz prešli 854 km.
Spotrebovali sme 155 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 18,1 kWh/100 km.
Celkový čas strávený na ceste: 10 hodín a 41 minút.

V Kemptthali na vás čaká 12 stojanov s maximálnym nabíjacím výkonom 250 kW.

Švajčiarsko znova nesklamalo a opäť sa ukázalo ako naozaj krásne miesto na nabíjanie. Ako majitelia Tesly máte navyše v blízkom podniku zľavu 10 %.

Trochu som sa poprechádzal po okolí a zaujal ma ďalší krásny Mustang. Starší kúsok, ale v nádhernej farbe a veľmi zachovalý. Ja by som ho teda takto na daždi nenechal stáť.

Ak sem prídete v noci, nájdete tu aj klasický automat na nápoje a snacky.

A teraz prichádza prekvapenie. Keď som sa vracal späť k autu, Nika mi povedala, že tu je kód, musí tu byť niekde lounge. Tak som znova vyšiel do dažďa a začal som hľadať, kde by sa ten kód mohol zadávať. A naozaj, kúsok od automatu som našiel dvere, kde sa dal kód zadať. To, čo sa skrývalo za nimi, mi doslova vyrazilo dych.

Celá veľká hala plná vzácnych áut, kde sa môžete kedykoľvek prechádzať. Boli sme tu úplne sami. Sú tam gauče, kde si môžete sadnúť. Dokonca aj biliard, ktorý si môžte zahrať zadarmo. Dva záchody, jedny hneď pri vstupe a druhé sú na poschodí, kde sú vystavené motorky. Mysleli sme si, že krajší lounge ako v Dietikone už nenájdeme, ale toto nás naozaj šokovalo.

Pred odchodom ešte v navigácii meníme cieľ cesty na Sallanches, kde plánujeme prespať.

Z Kemptthalu odchádzame o 18:34.
Strávili sme tu 38 minút.
Nabili sme 85 %.
Ďalšia zastávka bude Martigny vo Švajčiarsku.
Odhadovaný čas cesty: 2 hodiny a 44 minút.
Odhadovaná vzdialenosť: 263 km.
Odhadovaný čas príchodu: 21:18.
Odhadované % v batérii pri cieľi: 23 %.

Detaily nabíjania v aplikácii.

Nabíjanie nás stálo 23,46 CHF, čo v prepočte činí 24,38 €.
Nabili sme 51 kWh.
Cena za 1 kWh bola 0,46 CHF, v prepočte 0,48 €.
Nabíjali sme tu 37 minút
Nabíjanie začalo o 17:56.

Piate nabíjanie – Martigny

Premávka do Martigny bola plynulá. Diaľnica bola síce plná, ale žiadne výrazné spomalenie na trase sme nezaznamenali. Po takmer 3 hodinách prichádzame na posledné nabíjanie toho dňa.

Do Martigny prichádzame s 13 %, o 3 % menej, ako odhadla Tesla.
Čas príchodu: 21:14.
Od posledného nabíjania sme prešli 262 km
Spotrebovali sme 46 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 17,7 kWh/100 km.
Čas cesty: 2 hodiny a 40 minút, o 4 minúty menej, než odhadovala Tesla. Priemerná rýchlosť: 98,25 km/h.

Celkovo sme doteraz prešli 1 116 km.
Spotrebovali sme 201 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 18 kWh/100 km.
Celkový čas strávený na ceste: 13 hodín a 59 minút.

V Martigny na vás čaká 20 stojanov s maximálnym nabíjacím výkonom 250 kW.

Hneď oproti superchargeru sa nachádza niekoľko nabíjacích stojanov IONITY.

V blízkosti sa nachádza veľmi pekná benzínová stanica Shell.

A prekvapili nás veľmi dobré ceny a široký výber rôznych pochutín. Skôr ako na benzínke sme sa cítili ako v malom supermarkete.

Tu sme si kúpili niečo malé na večeru a na WC sme si urobili večernú hygienu. Škoda, že sme to nestihali rýchlejšie, lebo sme nabili oveľa viac, než sme chceli.

Čo je pre nás novinka je, že jedna skupina superchargerov je umiestnená pri benzínke Shell a ďalšia pri obchode Coop s potravinami a reštauráciou.

Škoda, že sme to nevedeli skôr, išli by sme sa pozrieť tam, namiesto toho, aby sme zostali na pumpe. Aspoň budeme vedieť do budúcna.

Z Kemptthalu odchádzame o 21:32.
Strávili sme tu 18 minút
Nabili sme 56 %.
Ďalšia zastávka bude Sallanches vo Francúzsku.
Odhadovaný čas cesty: 1 hodina a 14 minút.
Odhadovaná vzdialenosť: 78 km.
Odhadovaný čas príchodu: 22:46.
Odhadované % v batérii pri cieli: 45 %.

Na fotografii môžete vidieť Chamonix, ale cieľom cesty je Sallanches. Nevedel som to v navigácii Tesly nastaviť tak, aby ukazovalo Sallanches a súčasne nás viedlo presne tadiaľ, ako sme chceli. Preto som musel nastaviť prejazdový bod.

Detaily nabíjania v aplikácii.

Nabíjanie nás stálo 13,53 CHF, čo v prepočte činí 14,06 €.
Nabili sme 33 kWh.
Cena za 1 kWh bola 0,41 CHF, v prepočte 0,43 €.
Nabíjali sme tu 16 minút.
Nabíjanie začalo o 21:14.

Noc v aute a šieste nabíjanie v Sallanches

Cesta od Martigny je nádherná a serpentínová, vedie cez Alpy. Už krátko po začiatku stúpania od mesta Martigny nás zastihne hustá hmla.

Neskôr sa k hmlistému počasiu pridá aj sneh. Našťastie, pri nasledujúcom klesaní do Chamonixu hmla zmizla.

Cesta bola tiež celkom zľadovatená, keďže teplota začala klesať až na -2 stupne. Bolo to však pekné zážitkové. Na tejto ceste sme nestretli ani jedno auto.

Do Sallanches prichádzame s 48 %, o 3 % viac než odhadla Tesla.
Čas príchodu: 23:03.
Od posledného nabíjania sme prešli 78 km.
Spotrebovali sme 11 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 14,4 kWh/100 km.
Čas cesty: 1 hodinu a 31 minút, o 17 minút viac ako odhadovala Tesla.
Priemerná rýchlosť: 51,43 km/h.

Celkovo sme doteraz prešli 1 194 km,
spotrebovali sme 213 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 17,6 kWh/100 km.
Celkový čas na ceste: 15 hodín a 48 minút.

V Sallanches na vás čaká 12 stojanov s maximálnym nabíjacím výkonom 250 kW.

Výber Sallanches ako miesta na prespanie nebol náhodný. Už z predchádzajúceho výletu vieme, že tam je k dispozícii Wallbox, z ktorého sa dá nabíjať celú noc zadarmo a máme 90 % istotu, že v noci bude prázdny. A ak by náhodou bol obsadený, vieme, že ako záchrannú možnosť máme k dispozícii supercharger priamo od Tesly. Ďalším bonusom, prečo tam zostať spať je, že parkovisko v noci úplne zhasnú, takže vás tam nerušia svetlá.

Na spánok som sa pripravil tak, že som si zobral turistickú nafukovačku a vankúš. Nika má rada tvrdý podklad, takže do auta nepotrebovala vôbec nič. Zakryli sme sa tenkým paplónom.

V Tesle je pre nás v kufri na prespanie dosť miesta. V Modeli 3 nevidím ani nevýhodu v tom, že sa nedá vytiahnuť to „plato“ pod sklom. Odložili sme si naň veci.

Ráno sa zobúdzame okolo 7:00.

Počas noci sa batéria nabila na 100 %. Zaujímavé bolo, že aj keď sa nabíjanie ukončilo, wallbox kvôli režimu camp mode stále dodával do auta 3 kW/h. Takže režim camp, keď máte v aute nastavených 24 stupňov a vonku je okolo 0 stupňov, si niečo potiahne.

Takto krásne nám Tesla v noci zamrzla, ale o nás vo vnútri sa aj napriek tomu kráľovsky postarala.

Je skvelé, že si teplotu môžete regulovať cez aplikáciu, takže nie je potrebné sa naťahovať dopredu, keď chcete zmeniť teplotu. Objavil som jednu úžasnú vec: keď si zapnete krb v aute, auto začne kúriť naplno. Myslel som si, že sa to nedá meniť, ale cez aplikáciu si pri zapnutom krbe môžete meniť teplotu.

Najväčšia nevýhoda spania vo Francúzsku je, že napríklad McDonald’s, ktorý je tu, otvára až o 10:30. Ďalšie McDonald’s a aj iné podniky často otvárajú až o 11:00.

Zo Sallanches odchádzame o 7:25.
Strávili sme tu 8 hodín a 22 minút
Nabili sme 52 %.

Ďalšia zastávka bude Dardilly vo Francúzsku.
Odhadovaný čas cesty: 3 hodiny a 53 minút.
Odhadovaná vzdialenosť: 226 km.
Odhadovaný čas príchodu: 11:18.
Odhadované % v batérii pri cieľi: 35 %.

Siedme nabíjanie Dardilly

Vo Francúzsku nám to časovo vychádza dobre aj keď sa rozhodneme ísť mimo diaľnice. Tento spôsob cestovania v krajinách, ktoré nepoznáme, často preferujeme, pretože takto spoznáme množstvo miest, ktoré by sme z diaľnice nikdy nevideli.

Cesta vo Francúzsku mimo diaľnice vôbec nie je zlá. Neviem porovnať kvalitu ich diaľnic, ale väčšina bočných ciest sú pekné úseky. Často tam, kde by u nás platilo obmedzenie rýchlosti na 50 km/h, nechávajú 80 alebo 70 km/h.

Cesta nás vedie cez malé mestečká a dedinky, ktoré vo Francúzsku vyzerajú nádherně. Aspoň na nás pôsobia až rozprávkovo.

Po troch hodinách prichádzame do Lyonu.

Do Dardilly prichádzame s 30 %, o 5 % menej ako odhadla Tesla.
Čas príchodu: 11:24.
Od posledného nabíjania sme prešli 229 km,
spotrebovali sme 39 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 16,8 kWh/100 km.
Čas cesty: 3 hodiny a 59 minút, o 6 minút viac ako odhadovala Tesla.
Priemerná rýchlosť: 57,49 km/h.

Celkovo sme doteraz prešli 1 423 km
spotrebovali sme 251 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 17,6 kWh/100 km.
Celkový čas na ceste: 28 hodín a 9 minút

V Dardilly na vás čaká 16 stojanov s maximálnym nabíjacím výkonom 250 kW.

Sú tu aj dva tesla wallboxy pre bezplatné nabíjanie ale sú dostupné iba pre hotelových hostí.

Ešte som nevidel takto zamknutý wallbox.

K superchargerom sa dostanete cez bránu. Keď je zatvorená, stačí zazvoniť na zvonček a keď uvidia Teslu, otvoria vám bez slova. Aspoň tak to bolo v našom prípade.

Supercharger sa nachádza v areáli hotela. Hotel je moderný a pekne udržiavaný.

Majú tu výbornú kávu. Je silná a do kysla, čo však nemusí sadnúť každému. Ak ju chcete dostať, musíte zazvoniť na bare na zvonček. My sme dosť dlho čakali ako truhlíci na obsluhu.

WC sú tiež veľmi čisté, voňavé a bezplatné.

V loby hotela sme využili aj Wi-Fi na trochu pondelkovej práce. Wi-Fi však od vás vyžaduje e-mail. Inak je ale naozaj rýchla.

Hneď ďalší deň som mal v e-maile nejaké newslettery z hotela. Ale našťastie, sa vždy dá dodatočne odhlásiť z odberu noviniek.

Vďaka dobrej Wi-Fi a naozaj príjemnej atmosfére pri práci sme sa tu zdržali až tak dlho, že sa naša Tesla nabila na 100 %. Keď sa to stane, máte ešte 5 minút na opustenie nabíjacieho miesta, inak vám bude účtovaný poplatok 1 € za každú minútu.

Z Dardilly odchádzame o 12:12.
Strávili sme tu 43 minút
Nabili sme 51 %.
Ďalšia zastávka bude Riom vo Francúzsku.
Odhadovaný čas cesty: 2 hodiny a 41 minút.
Odhadovaná vzdialenosť: 188 km.
Odhadovaný čas príchodu: 14:53.
Odhadované % v batérii pri cieľi: 43 %.

Detaily nabíjania aplikácii.

Nabíjanie nás stálo 14,70 €.
Nabili sme 42 kWh
Cena za 1 kWh bola 0,35 €.
Nabíjali sme tu 48 minút
Nabíjanie začalo o 11:24.

Ôsme nabíjanie Riom

Čím hlbšie vstupujeme do Francúzska, tým sa nám zdá krajšie a krajšie. Na ceste nám jemne prší a navigácia nás vedie cez rôzne malinké mestečká.

Cesty, aj keď je pondelok, sú takmer prázdne a premávka je veľmi plynulá. Francúzi majú cesty naozaj vo veľmi dobrom stave, čo potvrdzuje aj ďalší úsek našej cesty do Riomu.

Zároveň nás trochu prekvapuje, koľko majú bezplatných rýchlostných ciest, kde sa dá ísť 110, ale domáci tu jazdia normálne 130, čo je úplne rovnaké ako na slovenskej diaľnici. Takže tu trochu porušujem predpisy a tak isto idem 130.

V Riom som znovu urobil chybu, keď som auto pripojil na wallbox, lebo sme potrebovali nabíjať iba trochu a zatiaľ sme chceli ísť na jedlo. Avšak wallbox nabíjal len 5 kWh, tak som vytiahol konektor a presunul auto na supercharger. V tom som si uvedomil, že sa mi vynulovalo počítadlo od posledného nabíjania. Ale na základe prejdených kilometrov a podľa úbytku % v batérii som približne vypočítal, koľko auto spotrebovalo a akú malo priemernú spotrebu.

Do Riomu prichádzame s 49 %, o 6 % viac než odhadla Tesla.
Čas príchodu: 14:54.
Od posledného nabíjania sme prešli 189 km,
spotrebovali sme 28 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 14,8 kWh/100 km.
Čas cesty: 2 hodiny a 42 minút, o 10 minút menej než odhadovala Tesla.
Priemerná rýchlosť: 70 km/h.

Celkovo sme doteraz prešli 1 612 km,
spotrebovali sme 279 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 17,3 kWh/100 km.
Celkový čas na ceste: 30 hodín a 51 minút.

V Riome na vás čaká 20 stojanov s maximálnym nabíjacím výkonom 250 kW. Sú to úplne najnovšie nabíjacie stojany od Tesly.

Sú tu aj 2 bezplatné wallboxy, ale nabíjajú iba 5 kWh. Možno, keď ste ubytovaní v hoteli, pustia vám to nabíjať aj rýchlejšie. Celkom by ma zaujímalo, ako by sa k tomu postavil hotel, keby tu niekto ostal spať v aute, ako my v Sallanches.

Poprvýkrát vidím aj stojan pripravený na auto s prívesom, prípadne možno aj na nákladné auto alebo niečo podobné.

Myslím si, že je úžasné, že strecha nad superchargerom je solárny panel. Domnievam sa, že veľká časť nabíjania pramení práve zo solárnej energie. Dúfam, že toto majitelia všetkých vozidiel so spaľovacími motormi raz pochopia ako lepšiu cestu.

Superchargere sa nachádza na parkovisku za hotelom.

Keď budete mať chuť, urobia vám tu aj kávu. My sme túto možnosť tentokárt nevyužili.

Z Riomu odchádzame o 15:09.
Strávili sme tu 14 minút a nabili sme 38 % batérie.
Ďalšia zastávka bude v Brive-la-Gaillarde vo Francúzsku.
Očakávaný čas cesty je 2 hodiny a 51 minút.
Odhadovaná vzdialenosť 191 km.
Očakávaný čas príchodu je 18:00.
Odhadovaný stav batérie pri príchode je 41 %.

Detaily o nabíjaní z aplikácie.

Nabíjanie nás stálo 8,51 €.
Nabili sme 23 kWh
Cena za 1 kWh bola 0,37 €.
Nabíjali sme tu 14 minút.
Nabíjanie začalo o 14:54.

Deviate nabíjanie Brive-la-Gaillarde

Toto nabíjanie bolo vlastne zbytočné, pretože by sme do cieľa pravdepodobne dorazili aj bez neho približne s 11 %. Ale majitelia nás upozornili, že prvú noc ešte nebudeme môcť u nich nabíjať, lebo parkovanie nebude ešte dostupné, tak sme pre istotu nechali ešte aj túto zastávku, aby sme prišli do cieľa s rezervou. Zároveň sa chceme ešte niekde prezliecť, lebo v teplákoch predsa nepôjdem na zámok. Podľa fotiek to vyzerajú byť ľudia, ktorí sú veľmi na úrovni.

Trasa mimo diaľnice nás opäť vedie cez krásne dedinky a mestečká.

Po ceste si ešte pre istotu robíme zastávku v klasickom obchode Carrefour, aby sme si kúpili niečo na večeru. Ešte nevieme, čo nás čaká na mieste, ale s tým, že nám dajú domáci jesť, nepočítame, nie je to vôbec pravidlo, skôr naopak. Takže nakupujeme základné potraviny na večeru a prvé raňajky.

Veľmi sa nám páči, že veľa obchodov má pri vstupe mikrovlnku. Ak si chcete niečo kúpené v obchode hneď aj zohriať alebo pripraviť na konzumáciu, je to super nápad.

Po príchode do Brive-la-Gaillarde ma hneď zaujala táto ceduľa.

Po 19:00 môže na mieste superchargeru zaparkovať aj iné auto a zostať tam do 9:00 ráno.

Samozrejme, znova zabúdam odfotiť displej hneď pri príjazde a už ako som odfotil túto ceduľu, behám všade dokola a fotím všetko ostatné. Ale vďaka aplikácii mám čas príchodu a ostatné údaje sú zachované.

Do Brive-la-Gaillarde prichádzame s 41 %.
Čas príchodu: 18:20.
Od posledného nabíjania sme prešli 191 km.
spotrebovali sme 29 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 15,0 kWh/100 km.
Čas cesty: 3 hodiny a 11 minút (vrátane zastávky na nákup).

Celkovo sme doteraz prešli 1 803 km,
spotrebovali sme 308 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 17,1 kWh/100 km.
Celkový čas na ceste: 34 hodín a 2 minúty.

V Brive-la-Gaillarde na vás čaká 20 stojanov s maximálnym nabíjacím výkonom 250 kW (pár stojanov tu je ešte vo verzii V1, takže max 150 kW).

Nie všetky stojany majú obmedzené parkovanie, iba tie staršie, ktoré majú ešte konektor aj na staré modely S.

Na parkovisku ďalej nájdete novšie stojany, ktoré nabíjajú rýchlejšie.

Dokonca sú tu niektoré stojany umiestnené aj tak, že tam môžete zacúvať s návesom.

V blízkosti sa nachádza hotel, ktorý je na prvý pohľad veľmi dobre vybavený.

Majú veľmi peknú recepciu.

Bar tiež vyzerá veľmi sľubne. Ale bolo už večer, takže si kávičku nedáme.

Čo ma však zarazilo, boli záchody. Dúfam, že to tu nie je štandard, ale ten zápach bol fakt ako na verejnom záchode, o ktorý sa nikto nestará. Čistota tiež nebola na najvyššej úrovni. Dámske záchody na tom podľa všetkého neboli o nič lepšie.

Neviem prečo, ale my sa na každom nabíjaní zdržíme viac, ako nám káže auto.

Z Brive-la-Gaillarde odchádzame o 18:47
Strávili sme tu 27 minút
Nabili sme 48%
Ďalšia zástavka bude Brion Francúzsko
Odhadovaný čas cesty 1 hodina a 44 minút
Odhadovaná vzdialenosť 102 km
Odhadovaný čas príchodu 20:31
Odhadované % v baterke v cieli 65%

Detaily nabíjania z aplikácie

Nabíjanie nás stálo 13,20 €.
Nabili sme 33 kWh.
Cena za 1 kWh bola 0,40 €.
Nabíjali sme tu 23 minút.
Nabíjanie začalo o 18:20.

Príchod do cieľa – Biron

Pomaly nám začína zapadať slnko, takže si užívame posledné slnečné lúče, ktoré nám vykukli pri konci dňa.

Po ceste si všímame, že niektoré tabuľky s názvom obcí a dedín sú obrátené naopak. Nevieme, čo to znamená a ak by niekto vedel, budeme veľmi radi, keď nám dáte vedieť.

Do Bironu prichádzame s 55 %.
Čas príchodu: 20:35.
Od posledného nabíjania sme prešli 103 km.
spotrebovali sme 14 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 13,7 kWh/100 km.
Čas cesty: 1 hodina a 48 minút, o 4 minúty viac ako odhadovala Tesla.

Celkovo sme doteraz prešli 1 906 km,
spotrebovali sme 322 kWh.
Priemerná spotreba na trase: 16,9kWh/100km,
celkový čas na ceste: 35 hodín a 50 minút.

Zhrnutie cesty

Nabíjanie stálo 125,67 €
Dialničné poplatky boli 8,70 € v Rakúsku.
Dohromady predstavujú náklady 134,37 €.
Prešli sme 1 906 km.

Náklady iba na samotnú cestu:
Priemerná cena elektriny bola 0.339 €.
Spotrebovaných 322 kWh.
Spolu to vychádza na 109,16 €.
Cena za kilometer vychádza približne na 0,057 €.
(v priemere je zarátana aj cena elektriky doma a jedno nabíjnie zadarmo)

Kompletná cesta nám trvala 35 hodín a 50 minút.
Cesta bez spánku trvala 27 hodín a 50 minút.
(odrátal som 8 hodín na spánok a nechal som tam 22 minút, ktoré by sme nabíjali na superchargeri).

Porovnanie so spaľovacím autom

Ak by ste cestovali autom s 1.6 TDI motorom:
Stredná spotreba podľa výrobcu je 4,5 – 5,5 l/100 km
Priemer je 5 l/100 km.
Ak by bola cena nafty na trase v priemere 1,8 €/l,
cesta na 1 906 km by vás stála 171,54 €.

Porovnanie nákladov:

Tesla: 109,16 €
1.6 TDI: 171,54 €

Cestou s Teslou sme ušetrili 62,38 €.

Údaje o aute čerpám tu

Je to naozaj ekologické?

Po poslednom vyhlásení rady EÚ, že elektroautá nie sú úplne bezemisné, čo malo byť jasné každému, kto vie počítať viac ako do päť, sa zamýšľam nad tým, aké ekologické to vlastne je. Nebudem sa zamýšľať nad výrobou, pretože laicky si myslím, že každé auto sa musí vyrobiť. Rovnako sa nebudem zamýšľať nad tým, že rafinérie produkujú CO2, pričom tieto rafinérie navyše spotrebujú aj elektrickú energiu. Ropa sa musí voziť a následne distribuovať na každú pumpu. Už len pri tomto by malo byť každému jasné, že elektrina je ekologickejšia. Pozrime sa teda iba na samotnú jazdu.

Údaje, koľko každý štát vyprodukoval CO2, čerpám z aplikácie Electricity Maps. Stiahnuť ju môžete aj pre Android aj pre iOS.

V aplikácii som nastavil 10. marca ako dátum cesty a spätne som videl, koľko CO2 každá krajina vyprodukuje. Potom som zobral údaje z aplikácie Tesla, koľko sme v každej krajine nabíjali kWh, a vďaka tomu som dostal údaj z každej krajiny.

Rakúsko:
Nabili sme 40 kWh, Rakúšania vyprodukovali 99 gCO2/kWh.
Naša uhlíková stopa v Rakúsku: 3,96 kg CO2.

Nemecko:
Nabili sme 79 kWh, Nemci vyprodukovali 238 gCO2/kWh.
Naša uhlíková stopa v Nemecku: 18,802 kg CO2.

Švajčiarsko:
Nabili sme 84 kWh, Švajčiari vyprodukovali 73 gCO2/kWh.
Naša uhlíková stopa v Švajčiarsku: 6,132 kg CO2.

Francúzsko:
Nabili sme 98 kWh, Francúzi vyprodukovali 41 gCO2/kWh.
Naša uhlíková stopa v Francúzsku: 4,018 kg CO2.

Spolu:
Celkovo sme nabili 301 kWh, naša uhlíková stopa je 32,912 kg CO2.
Na kilometer jazdy to vychádza na 0,017 kg CO2, čo v gramoch je 17,27 g CO2 na km.

Ak by sme išli moderným naftovým autom, to je 1.6 TDI Octavia. Podľa môjho názoru veľmi obľúbené auto. Podľa cenníka výrobcu a keď počítam, že pôjdeme s 1.6 TDI a zoberieme priemer zo 120 – 150 g/km, tak to vychádza na 257,310 kg CO2.

Tesla 32.912 kg CO2
1,6 TDI 257,310 kg CO2

To je o 224.398 kg CO2 viac!

Skúsim to porovnať aj s lietadlom, lebo veľa ľudí sa nás opýtalo, prečo neletíme. Podľa kalkulačky na webe by let na jedného človeka z Bratislavy do Paríža vyprodukoval 154 kg CO2 na osobu. Ak by sme leteli dvaja, je to spolu 308 kg CO2.

cesta Teslou vyprodukovala 32,912 kg CO2 toto množstvo by 10 stromov odbúravalo necelé 2 mesiace

Cesta 1,6 TDI by vyprodukovala 257,310 kg CO2 toto množstvo by 10 stromov odbúravalo necelé 1 rok a 2 mesiace

Uvediem ešte jeden príklad. Cesta Teslou ušetrila oproti spaľovaciemu autu toľko CO2, koľko by odbúravalo 10 stromov na tejto planéte počas jedného roka.

Biron a okolie

Do Bironu sme prišli večer. Americký pár, Tripp a Odeon, sú už manželia viac ako 10 rokov a vo Francúzsku žijú iba krátko, od októbra 2023. Hneď ako sme prišli, naliali nám dobré francúzske víno a predstavili nás ďalším priateľom, ktorých tu mali na návšteve. My sa tu budeme starať o 2 psíkov, také tie gaučové plemená, ktoré sem presne zapadajú.

Dom, v ktorom budeme strážiť psíkov, bol postavený okolo roku 1100. Uvedomujú si vôbec, že tento dom je starší ako celá Amerika?

Samotný hrad Biron je bohužiaľ teraz zatvorený, prebieha na ňom rekonštrukcia pred sezónou.

Monpazier

V tomto meste je každý štvrtok trh. Určite sa sem vyberte, keď trh práve prebieha. Volajú to Market Day a je to jediný deň, kedy je v meste naozaj živo. Parkovanie je tu zadarmo.

‎⁨Monflanquin⁩

Tak isto ako v meste predtým, aj tu sú každý štvrtok Market Days. Je to ďalšie krásne historické mesto, ktoré je položené na kopci, a preto ponúka krásne výhľady. Parkovanie je tu zadarmo.

‎⁨Villeréal⁩

Do tohoto mesta treba ísť v sobotu, keď tu je Market Day. My sme ho, bohužiaľ, zmeškali. Takže radšej choďte doobeda. Parkovanie je zadarmo.

Bergerac

Mesto, z ktorého pochádza postava Cyrana z Bergeracu. Cyrano je u nás veľmi populárny vďaka divadelnej hre a slávnemu filmu, v ktorom postavu stvárnil Gerard Depardieu. Je to už väčšie mesto, ale rovnako ako inde, aj tu sa dá zaparkovať pri rieke zadarmo.

Socha samotného Cyrana z Bergeracu je jednou z atrakcií mesta.

Sarlat

Ďalšie krásne mesto, ktoré nám učarovalo asi najviac zo všetkých. Parkovanie je tu do 15. apríla zadarmo.

Domme

V tomto mestečku sa už parkovné platí, a to 3 € za 2 hodiny.

Záver a troška reklamy

Cesta cez deň nám vyhovuje oveľa viac ako v noci. Užili sme si viac krajiny a spanie v Tesle je celkom pohodlné. Ešte keď využijete miesto s bezplatným nabíjaním, je to dokonalé. Francúzsko nás úplne uchvátilo, táto oblasť, ako môžete vidieť na fotkách, je proste nádherná. Určite sa sem chceme vrátiť. Avšak na najbližšie mesiace je to naša posledná návšteva Francúzska, čaká nás Španielsko, čo bude rovnako veľký zážitok, a určite sa s vami oň radi podelíme 🙂

Francúzi sú milí na nás zatiaľ milí a usmievaví. Každé ráno chodíme do malej pekárne po domáce bagety. Sú veľmi návykové. Stačí na ne maslo alebo olivový olej a rýchlo zmiznú zo stola.

S čím mám celkom problém je spoliehanie na rýchlosť v mapách Tesly. Často sa tu stáva, že ukazuje menej alebo viac.

Dovolím si odporučiť aplikácie, ktoré sami používame:

Airalo – kúpite si dátovú SIM kartu jednoducho a všade. Ak pri nákupe zadáte kód RASTO8474, dostanete zľavu 3€ na SIM kartu.

Vy dostanete zľavu a my 3€ kredit na ďalšiu kúpu SIM karty, takže nám to tiež pomôže trochu skresať náklady na ďalšie cestovanie 🙂

TrustedHousesitters – stráženie zvierat po celom svete. Vďaka tejto službe sme precestovali Kaliforniu, navštívili Texas, Arizonu, Floridu a New York a 3 mesiace sme bývali „zadarmo“. Ak sa zaregistrujete cez náš link tak dostanete 25% zľavu na členstvo a my dostaneme 2 mesiace členstva zdarma. Takže znova si vieme takto navzájom ušetriť peniažky.

Ak si kúpite novú Teslu alebo si len objednáte testovaciu jazdu, my dostaneme kredity na Supercharger zdarma. Za testovaciu jazdu nič neplatíte. Ak si objednáte novú Teslu, dostanete, myslím, 3 mesiace autopilota zdarma.

referal link .

Našu Teslu sme kúpili cez drivetesla.sk. Na Slovensku nemá Tesla oficiálne zastúpenie a oni vám vašu Teslu dovezú, prihlásia a všetko vybavia za vás.

Takže ešte raz ďakujeme za podporu prostredníctvom našich referenčných kódov. Ak máte otázky na tému cestovania, Tesly, alebo niektorej z vyššie spomenutých aplikácií, neváhajte nás kontaktovať buď na sociálnych sieťach alebo tu v komentároch.

Rasťo a Nika

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *